המדריך שלי ליצירת סרטוני וידאו- חלק 3 - איך עורכים סרטון?
top of page

המדריך שלי ליצירת סרטוני וידאו- חלק 3 - איך עורכים סרטון?

אז אחרי שסיימתם לצלם עכשיו מגיע עוד חלק מאוד משמעותי בתהליך היצירה- העריכה.

כאן תמצאו מדריך צעד אחר צעד שמסביר איך עורכים סרטון.

אני תמיד אומרת שעריכה זה קסם. בעריכה ניתן להציל ולתקן כמעט כל טעות שנעשתה בצילומים

לדוגמא אם יש רגל של חצובה בקצה הפריים - אפשר לחתוך אותה בקלות החוצה,

אם צילמתם עם תאורה צהובה או מרצדת - אפשר לתקן את זה בעריכה.

בקיצור בעריכה אני לגמרי מרגישה כמו קוסמת שעושה קסמים

עריכה היא קסם
עריכה היא קסם

כשמדברים על עריכה, לא רק של סרטוני מתכונים, יש 3 עקרונות שמנחים אותי בכל פרויקט:

  1. קצר וקולע ולא ארוך וצולע- תמיד תתמקדו בעיקר ותנסו להדק את העריכה כמה שיותר.

  2. לספר את הסיפור- מעבר לצילום יפה ומגרה, נסו להראות משהו מהאישיות שלכם בסרטון. אנשים מתחברים לסיפור אישי, לפרצוף, לפספוס, לכל רגש אותנטי של מישהו אחר. החיבורים האלה נוצרים הרבה בעזרת עריכה טובה.

  3. אל תתאהבו בחומרים - אם משהו מצולם פחות טוב משאר הסרטון - מבחינת הזווית או התאורה או המנה. אם דיברתם יותר מדי זמן, אם לא מבינים מה רואים - אל תתעקשו להכניס את זה לסרטון, שחררו את זה.. חשבו על עצמכם: אם הייתם רואים את השוט הזה בפיד שלכם האם הייתם עוצרים לצפות בסרטון?

על איזה תכנה/אפליקציה לערוך?

אם המטרה שלכם היא רק לערוך סרטונים עבור עצמכם לרשתות החברתיות- אני ממליצה לעבוד עם אפליקציות כמו inshot שעולה כ 20$ לשנה או capcut שהיא חינם לגמרי ויש לה גם גרסה למחשב.

יש הרבה אפליקציות ותכנות עריכה שהן לכאורה חינם אבל בהרבה מקרים אחרי שתסיימו לערוך בהן תצטרכו לשלם על האפשרות להוריד את הסימן מים או לייצא את הקובץ באיכות טובה. תמיד תבדקו מה המחיר והתנאים לפני שאתם מתחילים לעבוד על סרטון.

אני לא ממליצה לכם לעשות את העריכה בתוך אינסטגרם/טיקטוק פשוט כי אני לא מספיק סומכת עליהם.. קרה לי כבר שערכתי משהו ובאמצע האפליקציה קרסה והכל נמחק, קרה לי ששמרתי סרטון בטיוטות ופתאום הוא נעלם משם.. והסיבה אולי הכי חשובה אם אתם יוצרי תוכן: כי לא תוכלו לחזור אל הסרטון ולשנות משהו בעריכה! נניח אם תעשו פעם שיתוף פעולה ויבקשו מכם את הסרטון בלי הכותרות או בלי שוט מסוים - לא תוכלו לעשות את זה בלי לערוך את הסרטון מחדש מאפס. זה מבעס... כמו כן אל תמחקו כלום! תגבו את כל החומרים למחשב או להרד דיסק בתיקיות עם שמות ברורים.

אם אתם מתכננים להפוך למקצוענים ולהתפרנס מעריכת וידאו (כמוני) אני ממליצה לכם לקנות מחשב עם מעבד חזק לתמיכה בווידאו ולעבוד עם תכנת premiere של adobe (עולה כ 70 שקל בחודש)

זאת תכנה מקצועית לגמרי עם המון אפשרויות מתקדמות, למשל אפשרות לעבוד עם כמה זוויות צילום במקביל, אפשרות לעשות השוואה של צבעים בין שני שוטים ועוד הרבה הרבה הרבה.


איך מתחילים לערוך? מדריך צעד אחר צעד (צילומי המסך מתוך אפליקציית capcut בגרסת דסקטופ)

  1. פותחים פרויקט חדש (לרוב זה כפתור גדול של +)

פותחים פרויקט חדש
פותחים פרויקט חדש

2. לוחצים על import , מסמנים את כל החומרים של הסרטון ומייבאים אותם לתוך הפרויקט

Import= לייבא פנימה את הקבצים
Import= לייבא פנימה את הקבצים

3. בוחרים את הגודל הרצוי לסרטון. הגודל נקבע לפי הערוץ שבו אתם רוצים לפרסם. אלה כמה גדלים פופולריים:

  • לרילס, טיקטוק ויוטיוב שורטס - מלבן 9:16 1080X1920 (לאינסטגרם אפשר גם 3:4)

  • לפוסט באינסטגרם או בפייסבוק - ריבוע 1:1 (1080X1080)

  • לסרטון ביוטיוב - מלבן 16:9 (1920X1080)

בחירת גודל
בחירת גודל

4. מסדרים את החומרים על הטיימליין בסדר הכרונולוגי של המתכון שצילמתם

טיימליין time line
טיימליין time line

5. מתחילים לנקות את כל החלקים שלא קורה בהם משהו מעניין. משאירים רק את המקומות שיש פעולה: הוספה של מרכיב כלשהו, משפט שנאמר וכו'.

אם צילמתם קטע אחד ארוך - תחפשו את הסימן או את המילה split (בפרמייר זה סכין גילוח) תעמדו בקטע שמתחילה כל פעולה ותסמנו חיתוך ושוב אותו דבר בסוף הפעולה ואז את כל מה שנשאר לפני/אחרי הפעולה שלנו תמחקו בעזרת הסימן של הפח או מקש delete

אם צילמתם הרבה שוטים קצרים -אתם יכולים לתפוס את הקצה של כל קטע ולקצר אותו קצת כדי שיכלול רק את הפעולה עצמה ולא את הזמן הריק שמסביב


6. מתקנים מקומות שבהם יש צורך, למשל אם רואים רגל של חצובה בפריים, נגדיל מעט את הפריים בשביל לחתוך את הקצה עם הבעיה

בעזרת הגדלה אפשר להיפטר מדברים לא רצויים בקצוות
בעזרת הגדלה אפשר להיפטר מדברים לא רצויים בקצוות

אם בטעות צילמתם עם הטלפון לרוחב במקום לאורך אתם תקבלו מלבן שמתאים לגודל של יוטיוב ולא לרילס/טיקטוק, אם מדובר באנשים/טבע - תהיה לכם בעיה- לא תוכלו לסובב את השוט אלא רק להגדיל אותו מאוד כך שיתאים למלבן האורכי (זה אפשרי אבל תאבדו הרבה חלקים מהפריים והבנאדם שבמרכז ייראה גדול מאוד או אפילו ייחתך..) אבל שתדעו -אם מדובר בצילום של מתכון אתם יכולים פשוט לסובב את השוט 90 מעלות הצדה, להגדיל אותו מעט והופ- יש לכם מלבן בגודל המתאים בלי שום בעיה.

אותו שוט. רק עם סיבוב 90 מעלות
אותו שוט. רק עם סיבוב 90 מעלות

7. הפיניש הסופי - זה השלב שאני הכי אוהבת.. כאן מתעכבים על כל פריים, מקצרים או אפילו מוותרים לגמרי על שוטים. מהדקים ומוסיפים מעברים ואפקטים. אצלי בסרטונים רוב השוטים הם באורך פחות משנייה, לרוב סביב 15-20 פריימים. אני עושה כל מאמץ בשביל שהסרטון יהיה באורך של מקסימום 40 שניות (ועדיף פחות מ30)

8. קריינות וכותרות -אחרי שסיימתי להעמיד את הסרטון אני כותבת לעצמי את הקריינות ומתאימה אותה לאורך של הסרטון שיצרתי. הקריינות יכולה להיות תיאור של מה הכנתם או סיפור מעניין שיש לכם על המנה. תזכרו שהחלק הכי חשוב בסרטון הוא ה3 שניות הראשונות שלו. שימו שם את המקסימום שלכם: את השוט הכי יפה ו/או משפט פתיחה שיגרום לצופים שלכם לרצות לצפות בשאר הסרטון.

את הקריינות אני מקליטה עם האייפון שלי - פשוט מצלמת בוידאו את עצמי (או את הקיר לצורך העניין)

ואז שותלת בעריכה רק את הערוץ של הסאונד (שגם אותו אפשר לקצר ולחתוך כמו את הוידאו)

איך עושים את זה?

קודם כל מפרידים את הסאונד מהווידאו באמצעות exstract video

ואז מצמידים את הערוץ סאונד של הקריינות לסרטון שלנו.

אם כשצילמתם את המתכון דיברתם או יש רעשים ברקע- תמחקו את הסאונד של הצילום המקורי. אם היה שקט ושומעים את הרעשים של ההכנה- ממליצה להשאיר את זה כי זה עושה טוב לאווירה של הסרטון



כותרות : כשזה סרטון עם הרבה מלל אני משתמשת באתר תמלולה - שם אני מתמללת את הסרטון ואז מייצאת קובץ srt שאותו אני שותלת בתוך הפרמייר. אם אתם עורכים בנייד שמעתי הרבה דברים טובים על אפליקציית captions שעושה עבודה טובה עם תמלול ויצירת כותרות בעברית. אפשר כמובן לעבוד ידנית וליצור כל כותרת בנפרד לא בעזרת כלי תמלול אוטומטי, זה פשוט ייקח הרבה יותר זמן..

עוד משהו לגבי כותרות: באינסטגרם/טיקטוק יש כל מני אלמנטים שלהם שנמצאים בצדדים ובתחתית של הפריים

ובהרבה מקרים האלמנטים האלה מסתירים את הכותרות.

אני ממליצה למקם את הכותרות למעלה- בתחתית השליש העליון של המסך (בגובה של בערך 30% מהפריים) ככה בטוח לא יפספס כלום. עוד אפשרות אם לא מתאים לכם למעלה - למקם בקצה העליון של השליש התחתון.

מיקומים טובים לכותרות
מיקומים טובים לכותרות

תראו יש עוד המון דברים לדבר עליהם בנושא של עריכה.. באמת זה מקצוע שלם. מקווה שקיבלתם כאן טעימה קטנה של מה האפשרויות ואיזה קסמים אתם יכולים לעשות

אם הגעתם עד לכאן אז זה המקום לספר לכם שאני מדריכה ומלווה בלוגרי אוכל ויוצרי תוכן. זה אומר שאני יכולה להגיע אליכם הביתה (באזור המרכז) להדרכה פרטית בצילום בה אלמד אתכם איך לצלם הכי טוב בסביבה שלכם ועם הציוד שיש לכם (וגם לערוך אם תרצו) לפרטים נוספים פנו אליי





bottom of page